Een winkelhart met PIT.

Het winkelhart van de stadskern krijgt met de Stationsstraat een vernieuwde slagader. SOS 2012 gaat voor niks minder dan een gezonde bloedsomloop. Alle winkelstraten in de stads- (Stationsstraat, Ankerstraat, Kokkelbeekstraat, Nieuwstraat, Mercatorstraat…) en dorpskernen (Belsele, Nieuwkerken en Sinaai) verdienen immers een duidelijke winkelstrategie met PIT. Want wij geloven dat creatieve Promotie, Innovatie in producten en diensten en het drastisch verhogen van de leegstandTaks elk winkelhart van onze stad sneller zal doen slaan.

PROMOTIE
Elke huisje zijn kruisje. Toch heeft elk winkelhart nood aan een éénsgezinde en creatieve uitstraling. In eigen stad bewijzen enkele mooie initiatieven zoals Plein in Bloei van het O.L.V.-plein, maar ook de conceptwinkels in de Mercatorstraat en in Belseledorp, dat samenwerking afstraalt op het profiel en de samenhang van de hele winkelzone.
SOS 2012 wil dat de stad in samenwerking met de handelaars actief werk maakt van positieve, vindingrijke promotie van haar winkelhart in andere centrumsteden, het Waasland en Zeeuws-Vlaanderen. ‘Less is more’ of samenwerken waar het loont in plaats van louter om de structuur.

INNOVATIE
SOS 2012 wil de verdere verschraling van de winkelkernen tegengaan. We vinden het onzin het winkelaanbod af te stemmen op de meerwaardezoeker. Is niet elke Sint-Niklazenaar op zoek naar gezellige, nieuwe of frisse producten? Onze stad herbergt al heel wat inventieve ondernemers die durven innoveren. Ze durven een product heruit te vinden, te luisteren naar de consument, te investeren in betaalbare kwaliteit, sfeer en dienstverlening of te balanceren tussen authenticiteit en vernieuwing. SOS 2012 wil met een innovatiefonds deze omwenteling versterken en vernieuwing in de detailhandel stimuleren om zo het profiel van elk winkelhart aan te scherpen.
Daarnaast vinden we dat onze winkelkernen zich met een totaalpakket t.o.v. het Waasland Shopping Center moeten onderscheiden als sociale kernen: een gebied met winkels, horeca maar ook dienstverlenende centra waar de consument zich goed voelt en werkt, en waar aangenaam leven en gezellig winkelen hand in hand gaan. SOS 2012 ijvert dan ook voor het inbrengen van permanente publieke functies centraal in elk winkelhart en voor winkelgebieden als een voetgangers- en fietsergebied waar winkelen in alle rust kan en waar bestemmingsverkeer naar de juiste winkelparkings worden gestuwd.

TAKS
De heropleving van het winkelhart in de stadskern is een gedeelde verantwoordelijkheid. Ook die van eigenaars van leegstaande (winkel)panden. Van hen verwachten we dat ze hun huurprijzen fors naar beneden halen. Hardnekkige speculatie op leegstand blijkt momenteel nog gunstiger dan deze logische beweging te maken omdat dit nog steeds fiscaal voordeel geeft. SOS 2012 pleit daarom voor een drastische verhoging van de leegstandsbelasting (rekeninghoudende met de lopende meters van de gevel, het aantal jaren van leegstand en het aantal verdiepingen van het gebouw). Zo bekoel je de huurprijzen en geef je zuurstof aan nieuwe initiatieven. Tegen 2020 wil SOS 2012 de leegstand met 70% terugdringen. Zo zet je daadkrachtig in op een hogere conversiegraad (verhouding bezoekers, geïnteresseerden en kopers) van elk winkelhart.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s