SIN CYCLI: Sint-Niklaas FIETSCITY.

Op 14 oktober gaat SOS 2012 met een eigen lijst naar de gemeenteraadsverkiezingen. Met onze open stadscampagne willen we de inwoners van Sint-Niklaas – alle inwoners – verenigen rond concrete en toekomstgerichte projecten voor onze stad. Sint-Niklaas verdient een duidelijke en eerlijke koers. We willen daarom onomwonden zeggen waar we voor staan maar vooral ook doen wat we zeggen.

SOS 2012 kiest resoluut voor fietsbeleid. Om die keuze duidelijk te maken, lanceren we vandaag de eerste magenta fietsen in het straatbeeld. Een teaser voor onze voorstellen om van Sint-Niklaas een echte fietscity, gedoopt SIN CYCLI, te maken.

Sint-Niklaas fietsstad: een duidelijk objectief

Onze stad groeit. Zonder duidelijke visie kan dat niet zonder groeipijnen. Onze beweging wil resoluut kiezen om Sint-Niklaas en zijn deelgemeenten uit te bouwen tot een (be)leefbare stad. Fietsen staat symbool voor leven in de stad, als ‘an urban way of life’. Maar leven en fietsen in de stad hoort veilig, voor jong en oud. SOS 2012 schuift daarom een duidelijk objectief naar voor: we willen het aantal zwaargewonden en doden bij fietsers van 0,17 per 1000 (periode 2005 – 2009) terugdringen naar 0,06 per 1000 tegen 2020. Ambitieus, maar Kopenhagen deed het ons voor. Freiburg en Basel befietsen dezelfde weg. Je moet er voor durven kiezen!

Kiezen voor fietsware: hard & soft

Onze stad heeft nood aan goeie fietsinfrastructuur. Er wachten nog veel uitdagingen. Fietsgerichte assen zijn in de kernen nog te weinig uitgewerkt, verschillende schakels in het fietsweefsel ontbreken. Fietsstraten moeten de stads- en dorpskern(en) kunnen doorkruisen. SOS 2012 pleit zo voor flinke investeringen in fietshardware, gebaseerd op het STOP-principe. Het vergt durf om bij elke mobiliteitsoefening te vertrekken bij de fietsers en voetgangers en er niet te eindigen. Toch biedt een duidelijk verkeerskader voor de stad veel meer perspectief dan oplapwerk achteraf.  SOS 2012 vindt het bovendien de taak van het bestuur om de ‘fietsvibes’ massaal te verspreiden door slimme investeringen in de fietscultuur. Die investeringen in de fietssoftware moeten fris en creatief: kleurrijke fietsenstallingen kunnen bijvoorbeeld een stijlvol baken vormen in het straatbeeld. Daarbovenop draag je met een vindingrijke promotiecampagne ongetwijfeld bij tot meer fietsen op straat én scherp je het profiel van Sint-Niklaas als bruisende en leefbare stad aan. Eindhoven bewijst daarnaast dat investeren in het fietsbeleid ook investeren in de lokale middenstand betekend. Want een fietser besteedt meer en bewuster dan een autogebruiker.

Yes we can (didate)!

Ja, we zijn kandidaat! En een doordacht en doortastend fietsbeleid is een van onze speerpunten. Als krachtige hefboom om leven, ontmoeting en de stadskernvernieuwing in de stad aan te zwengelen. Zin om mee te doen of ons te steunen? You’re welcome!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s