Siniscoop wil meer bezoekers lokken.

Het bioscoopcomplex Siniscoop in Sint-Niklaas gaat enkele nieuwigheden introduceren, zoals nachtelijke horrorfilms voor jongeren en zelfs een heus filmfestival. Het voorbije jaar kreeg de Siniscoop 400.000 bezoekers over de vloer. Daarmee blijft het bezoekersaantal sinds de opening begin 2004 elk jaar constant op hetzelfde niveau.

Bij de opening van Siniscoop in december 2003 sprak eigenaar Luc Van de Casseye nog de ambitie uit om 500.000 bezoekers per jaar naar de bioscoop te lokken. Daar zit Siniscoop acht jaar na de opening nog steeds niet aan. Het voorbije jaar klokte de cinema af op iets meer dan 400.000 filmliefhebbers. Sinds een aantal maanden is Chantal Krakowski er aangesteld om voor nieuwe impulsen te zorgen. Zij verdiende haar strepen in de filmdistributiewereld en stond onder meer aan de wieg van de Kinepolis in Antwerpen.

Tiendaags festival

Haar eerste wapenfeit is een gloednieuw filmfestival in de Sint-Niklase bioscoop. Daarvoor gaat Siniscoop in zee met het Opendoek Filmfestival, dat in Turnhout jaarlijks meer dan 50.000 bezoekers aantrekt op tien dagen tijd. Ook in Sint-Niklaas zal dat een tiendaags filmfestival worden, waarop films uit de hele wereld worden vertoond. “Er zijn zoveel goeie films die overal in de wereld worden gemaakt, maar helaas komt maar een klein deel daarvan tot in de bioscoop. Meestal zijn het enkel commerciële en westerse films. Het is voor iedereen belangrijk, maar vooral voor jongeren, om te weten dat er nog iets anders is dan Harry Potter of American Pie. Op ons filmfestival willen we een selectie van die films tonen, waarbij ook acteurs en regisseurs hun werk komen voorstellen”, vertelt Chantal Krakowski. De eerste editie van het Sint-Niklase filmfestival zal plaatsvinden in april 2013. De stad werkt daar ook aan mee en wil het filmfestival kaderen in de reeks activiteiten onder de vlag Solidariteitsstad. “Net zoals op het Open Doek Filmfestival in Turnhout gaan we ook hier verenigingen, scholen en organisaties betrekken. Deze films bieden een meerwaarde, geven een andere kijk op de samenleving of vertellen iets artistiek, maar ze zijn toch toegankelijk en boeiend”, aldus schepen Wouter Van Bellingen (SOS-2012). Voor Siniscoop is het ook een manier om verder te groeien. “We deden het in 2011 met 400.000 bezoekers. Daarmee gaan we er toch licht op vooruit. Siniscoop heeft in de acht zalen al een groot aanbod, maar er is nog een groeipotentieel”, aldus Krakowski.

Leegstand terugdringen

“Daarvoor halen we ook inspiratie op andere filmfestivals. Kijk maar hoe populair nachtelijke horrorfilms zijn op het Festival van de Fantastische Film in Brussel bijvoorbeeld. Dat willen we ook in Siniscoop doen. Sint-Niklaas is een stad met veel jongeren en studenten, die we kunnen aanspreken met spannende en vernieuwende filminitiatieven.” Een andere impuls kan komen van vastgoedontwikkelaar RBD uit Antwerpen, die de lege winkelruimtes in het Siniscoopgebouw heeft gekocht en er grootse plannen mee heeft. Hij wil met heel opvallende ingrepen het gebouw aantrekkelijker maken, de leegstand er terugdringen en het hele complex een nieuw elan geven. Tegen de zomer moeten de plannen klaar zijn.

JOVE, HLN

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s