Sint-Niklaas moet dé Sinterklaasstad van Vlaanderen worden.

Sinterklaas neemt volgende week zijn intrek in het ‘Huis van de Sint’ in Sint-Niklaas. Dat is meteen het startschot van drie weken vol evenementen. Die moeten weer ruim 40.000 kinderen op de been brengen in de thuisstad van Sinterklaas. Toch zou volgens commercieel coördinator Patrick De Blauwe de lat een nog stuk hoger mogen. «Sint-Niklaas moet op korte termijn dé sinterklaasstad van Vlaanderen worden», zegt hij.

Sint-Niklaas draagt niet voor niets de naam van de kindervriend en wil zich nog meer profileren als stad van de sint. Aan activiteiten alvast geen gebrek. De komende drie weken worden meer dan 20.000 kinderen verwacht in het Huis van de Sint, tijdens de Dag van de Sint op 18 november palmen kinderen en tientallen zwarte pieten de binnenstad in en een week later is er het traditionele ‘Sint in de Piste’, dat met 8.000 bezoekers uit zijn voegen barst. Daar komt bij dat al deze evenementen gratis of heel goedkoop zijn. «Sinterklaas is een kindervriend, die vraagt geen entreegeld», beklemtoont de organisatie.

Goed bezig dus, concludeert de stad, maar van commercieel coördinator Patrick De Blauwe mag het allemaal wat meer zijn. «Het is tijd om alles op een hoger niveau te tillen. Sint-Niklaas moet niet kijken naar de andere steden waar de sint een intrede krijgt. Vanuit de eigen kracht moet de stad werken aan een groeiende bekendheid, om dé Vlaamse referentiestad te worden voor de sint.»

sint niet op affiche
Cruciaal is wel dat Sinterklaas centraal blijft staan, geld en BV’s mogen niet de bovenhand krijgen: «Kijk naar Studio 100: tienduizenden kinderen betalen een hoge prijs voor de grote Sinterklaasshow, die draait rond Mega Mindy en Spring. Sinterklaas staat niet eens op de affiche! In Sint-Niklaas gaan we voor een hartverwarmend feest voor jong en oud, waarbij het mysterieuze en het authentieke van de sint centraal staat. Tijdens het feest op 18 november staan geen hits maar wel sinterklaasliedjes centraal.»

Schepen van Jeugd, Wouter Van Bellingen heeft de boodschap begrepen. «We hebben nog enkele jaren tijd om hier werk van te maken. De stad heeft ook alle troeven om de stad van de sint te zijn.» Professioneler kan voor de schepen, maar van commercialisering is geen sprake: «De geloofwaardigheid van het sinterklaasgebeuren en de kindvriendelijkheid moeten centraal staan. We waken heel sterk over het authentieke.»

Sint-Nicolaasgenootschap waakt over Pact der Gevers
Het plaatselijke Sint-Nicolaasgenootschap waakt ook over de authenticiteit van het sinterklaasgebeuren. Omdat het al te vaak gebeurde dat de sint en de Kerstman of Sint-Maarten en Sinterklaas elkaar tegen het lijf liepen, werd in het Pact der Gevers in het leven geroepen. Dat betekent dat tot 11 november Sint-Maarten de scepter zwaait, vanaf 12 november gaat Sinterklaas op pad en vanaf 7 december heeft de Kerstman dan het rijk voor zich alleen.

De afspraak blijkt in Sint-Niklaas goed te werken en niet alleen in de binnenstad. «Ook het Waasland Shopping Center, dat niet betrokken is bij de festiviteiten rond de sint in de binnenstad, leeft de afspraken netjes na», zegt Geert Van den Eynde, ondervoorzitter van het Sint-Nicolaasgenootschap. «Komend weekend is er van de sint dus nog geen spoor in het winkelcentrum.»

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s